Informacja prasowa – jak napisać ją dobrze?

lis 5, 2020 Budowanie wizerunku

Informacja prasowa – jak napisać ją dobrze?

Informacja prasowa – podstawowe narzędzie każdego PR-owca. Osoby współpracujące z prasą codziennie tworzą ich wiele. Niektórzy twierdzą, że to narzędzie ma swoje ograniczenia i nie przepadają za ich pisaniem. Jest to jednak w pewnych okolicznościach konieczne i warto robić to poprawnie. Dobra notatka prasowa ma niezwykłą moc. Nie od dziś wiadomo przecież że tą samą informację można podać na wiele różnych sposobów i będzie ona wtedy inaczej odbierana przez czytelników. Warto pisać je tak, żeby czytający potrafili zrozumieć informację, żeby była ona rzetelna i podawała wszystkie niezbędne szczegóły.

Czym jest i co powinna zawierać informacja prasowa?

Każdy news, notatka, informacja, która zawiera informacje na temat Twojej firmy, czy oferty przekazywana prasie to informacja prasowa.

Powinna składać się z następujących części:

  1. Tytuł.

Czyli przedsmak tego, co nas czeka. Musi intrygować, interesować, wzbudzać ciekawość. Z tego właśnie powodu nie powinien mówić za wiele, tylko być zagadkowy. Często właśnie od tytułu zależy czy nasza informacje się ukaże, czy może zostanie pominięta jako niezbyt interesująca.

  1. Lead.

To znaczy streszczenie całej notatki, skrót zawierający najistotniejsze informacje, bez wdawania się w szczegóły. Powinien dawać informację – co się wydarzyło, kiedy, na czym to polega, z jakich przyczyn, z jakim skutkiem?

Po przeczytaniu takiego skrótu odbiorca powinien mniej więcej wiedzieć o co chodzi. Ale przede wszystkim powinien chcieć przeczytać więcej. Czyli ta część również ma być interesująca i nie podawać zbyt wielu szczegółów tylko zapraszać po nie do artykułu.

  1. Część właściwa, czyli rozwinięcie.

Tutaj podajemy już wszystkie szczegóły, opisujemy całe wydarzenie, ofertę, podajemy konkretne informacje. Zazwyczaj umieszcza się konkrety i bardziej istotne informacje od góry, konsekwentnie przechodząc do szczegółowych, mniej ważnych. Warto jest przy tym używać języka zrozumiałego, jasnego dla wszystkich, unikać sformułowań branżowych, technicznych, które mogą zaciemniać obraz sytuacji przeciętnemu czytelnikowi.

  1. Data.

Chodzi o datę publikacji informacji. Jest to o tyle istotne, że sytuacja może się zmienić i data może wskazywać na to, w jakich okolicznościach powstała notatka. Umieszczamy ją u góry informacji prasowej, żeby była widoczna.

  1. Osoba kontaktowa.

Musimy podać osobę, z którą można rozmawiać o szczegółach i zadawać pytania odnośnie informacji zawartych w tekście. Sprawdź, że dana osoba ma wiedzę na temat tej informacji prasowej, w przeciwnym razie może dość do przekłamań czy nieporozumień. Zamieść tutaj: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail.

Zasada odwróconej piramidy.

Ta zagadkowa nazwa pozwala nam wyobrazić sobie, w jaki sposób konstruuje się informacje prasowe. Inaczej nazywamy ją zasadą „od szczegółu do ogółu”. Czyli w tytule – jedno skondensowane, krótkie zdanie na temat. Potem w leadzie – kilka chwytliwych faktów podanych bez wdawania się w szczegóły, tak by zachęcały do dalszego drążenia tematu. Czasem zdarza się, że nie ma miejsca w danym medium i opublikowana zostanie tylko część naszej notatki. Warto o tym pamiętać i pisać leady tak, żeby mogły stać się samodzielną notatką, która podaje po prostu mniej szczegółów, ale wyjaśnia po krótce temat.

W rozwinięciu już nie musimy się ograniczać, tylko opisać wszystkie okoliczności i szczegóły. W tekście powinny znaleźć się odpowiedzi na pytania: „co?, kto?, gdzie?, kiedy?, dlaczego? i jak?”.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *