eRzecznik w branży kosmetycznej

eRzecznik w branży kosmetycznej

Marketing to niekończące się możliwości. Dynamiczny rynek wymusza na markach szukania coraz to nowszych sposobów komunikacji z klientami. Szczególnie dotyczy to branży kosmetycznej, w której dialog z odbiorcami i budowanie lojalności konsumenckiej stanowi istotne ogniwo rozwój marki. Dlatego osoby odpowiadające za promocję firm kosmetycznych odważnie sięgają po nowe rozwiązania komunikacyjne.

Rosnącą popularnością w tym segmencie rynku cieszy się stanowisko eRzecznika marki. Kim jest taka osoba i w jaki sposób może wesprzeć marketing firm kosmetycznych? Mamy kilka przydatnych informacji.

Na czym polega praca eRzecznika?

Kampanie prowadzone przy wykorzystaniu funkcji eRzecznika w dużej mierze przypominają działania z zakresu marketingu szeptanego. Jednak w tym przypadku, w przeciwieństwie do inicjatyw typu buzz marketing,  wpisy na temat produktów czy usług redagowane są przez oficjalnego przedstawiciela marki. Narzędzie to jest przydatne nie tylko z uwagi na budowanie więzi z konsumentami i zaspokajaniu wiedzy na temat naszej oferty. Również przez wzgląd na możliwe kryzysy komunikacyjne, które dzięki profesjonalnemu działanie eRzecznik może zdusić w zarodku. Jawna forma komunikacji daje użytkownikom poczucie bezpieczeństwa. Natomiast  firmom daje dużą kontrolę nad tym, w którym kierunku internetowe dyskusje na temat naszej firmy będą zmierzać.

Dlaczego eRzecznik jest tak ważny w branży kosmetycznej?

Statystyki jasno pokazują, że ponad 70% konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej szuka informacji na temat oferowanych produktów w Internecie. Zjawisko to jest szczególnie aktywne w kontekście branży kosmetycznej. Dzięki działalności eRzecznika mamy sposobność dotrzeć do potencjalnych klientów na dość zaawansowanym szczeblu procesu zakupowego, dzięki czemu efektywność tego typu kampanii jest niezwykle wysoka.

Kampanie z udziałem eRzecznika w branży kosmetycznej nie powinny być oparte na przypadkowości. Ich prowadzenie zwykle jest najbardziej efektywnej, jeśli są one częścią strategii koncentrującą się na szerokim obszarze działalności marketingowej. Tego typu inicjatywy doskonale kooperują z działaniami PR, pozycjonowaniem strony, kampaniami Ads, aktywnością social media, kampaniami we współpracy z influencerami,  czy innymi formami promocji dostępnymi w świecie online.

Czy politycy potrzebują eRzecznika?

Współczesna polityka w dużej mierze opiera się na marketingu, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Arena walki o władzę bywa niezwykle agresywna i nieprzewidywalna. Dlatego kluczem sukcesu marketingowych kampanii politycznych jest konsekwentny monitoring mediów. Jednak to nie wystarczy. Bowiem kryzysy wizerunkowe musi ktoś minimalizować. I w tym momencie niezbędny okazuje się eRzecznik.

Głos sieci

Politycy potrzebują ambasadora. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na to, że jego funkcją jest właściwie reagowanie na kryzysy w Internecie. A tych w świecie władzy jest wiele. Główny za sprawą zawodowych hejterów, których zadaniem jest inicjowanie pełnych nienawiści rozmów na temat przedstawiciela danej partii. W tej nierównej grze bitwę może wygrać tylko eRzecznik, którego działania oparte będą na konsekwentnej strategii reagowania na wirtualne kryzysy.

Kim jest eRzecznik?

Jest to oficjalny przedstawiciel danego ugrupowania politycznego lub konkretnego polityka w różnych kanałach internetowej komunikacji. Czyli m.in. na forach, w social mediach, blogach i serwisach tematycznych. Jego zadaniem jest odpowiadanie na pytanie w oparciu o merytoryczną wiedzę, ze spokojem i zgodnie ze ścieżką prowadzonej komunikacji. Warto podkreślić, że w działalności eRzecznika nie ma miejsca na anonimowość. Wszystkie wypowiedzi są jasno przypisane osobie lub ugrupowaniu, którą dany przedstawiciel reprezentuje.

Korzyści z działalności eRzecznika

Przede wszystkim taka funkcja otwiera nowe możliwości komunikacji z potencjalnymi wyborcami. Ponadto eRzecznik budzi zaufanie i pozwala odbiorcom nawiązywać relacje z daną doktryna polityczną, budzi więc lojalność i zaufanie wokół osoby lub ugrupowania. W przypadku polityków jest podobnie, jak w przypadku marek ,czyli dobra kampania to taka, która buduje rozpoznawalność. A działalność eRzecznika działa pozytywnie na upowszechnianie wizerunku. Za sprawą tej funkcji prezentowane poglądy stają się bliższe, bardziej ludzkie odbiorcom, dzięki czemu polityka traci wymiar agresywnej areny walki o władzę, a staje się bliska zwyczajnym ludziom.

Pomoc eRzecznika: na tydzień, na rok czy na zawsze?

Coraz więcej firm korzysta z usług eRzecznika. Przeczytaj, kiedy warto zgłosić się do niego po pomoc: przed ważnym wydarzeniem, na czas trwania konkretnej kampanii? A może warto nawiązać z nim współpracę na dłużej?

Erzecznik tylko na chwilę?

Plusy: Płacisz za jego pomoc tylko przez kilka tygodni. Wiele firm z branży eventowej czy turystycznej potrzebuje intensywnej pomocy w odpowiadaniu na pytania użytkowników przez określony czas. Później w kanałach social-media niewiele się dzieje. W najgorętszym okresie nie trzeba martwić się jeszcze o odpowiadanie na czasem nerwowe komentarze i wpisy – ktoś robi to w Twoim imieniu.

Minusy: jeśli eRzecznik pracuje z doskoku, może wiedzieć niewiele o marce i jej produktach. Może się okazać, że przed każdą odpowiedzią i tak będziesz musiał udzielić mu informacji i skorygować wypowiedzi. Jeśli produkty wymagają specjalistycznej wiedzy, lepiej samodzielnie odpowiadać na pytania, lub zatrudnić na dłużej eRzecznika, który będzie miał czas poznać szczegóły.

Pomoc eRzecznika w perspektywie miesięcy

Plusy: Wiele firm decyduje się na większą kampanię marketingową raz na kilka miesięcy. Jej częścią jest też obsługa eRzecznika. Razem ze zwiększoną aktywnością w social-mediach czy na blogach, firma zyskuje merytoryczne wsparcie. Erzecznik może pracować jeszcze przez kilka tygodni po zakończeniu kampanii, by odpowiedzieć na wszystkie pojawiające się pytania.

Minusy: Klienci mogą być zdezorientowani, jeśli styl komunikacji marki nagle znacznie się zmieni. Jeśli nie lubisz pisać w sieci lub nie wiesz, jak komunikować się z klientami, lepiej zdecydować się na stałą obsługę eRzecznika.

A może stała obsługa firmy w internecie?

Plusy: Obecnie wielu właścicieli małych firm musi dbać o obecność na Instagramie, Facebooku, Twitterze i innych platformach. Czasem okazuje się, że na samą pracę nie ma już czasu, bo codziennie trzeba uporać się z wiadomościami i komentarzami. Szczególnie w przypadku firm e-commerce warto mieć stałą obsługę eRzecznika – komentarze mogą w końcu pojawić się w każdym momencie i zawsze wymagają równie profesjonalnej obsługi.  Klienci są spokojni, widząc, że marka utrzymuje stały poziom wypowiedzi i ma na każdy zarzut szybką i merytoryczną odpowiedź.

Minusy: Ponosisz wydatki na eRzecznika przez cały czas. Jeśli firma np. organizuje wczasy tylko zimą lub eventy tylko latem, to nie ma sensu płacić za takie usługi przez cały rok.

 

Czy wiesz już, jak często będziesz korzystać z pomocy eRzecznika? A może nadal zastanawiasz się, który model wybrać? Daj nam znać, jeśli masz więcej pytań na ten temat.

Rzecznik marki, jako narzędzie ratujące wizerunek marki podczas kryzysu

Czarny PR ma się dobrze, dlatego tak ważne jest, żeby chronić naszą markę przed szkalującymi wypowiedziami online. Jak robić to skutecznie, żeby nie podsycać fali bejtu, a efektywnie zatrzymać falę niepochlebnych komentarzy? Najlepiej w takiej sytuacji wykorzystać instytucję eRzecznika.

Statystycznie ponad połowa internautów zetknęła się z przejawami hejtu. W przypadku firm statystyki wyglądają jeszcze gorzej. Nigdy nie wiadomo, kiedy nadejdzie kryzys, warto więc przygotować się na niego z wyprzedzeniem. Jak to zrobić?

Kryzys taki straszny, jak go malują

Przede wszystkim powinniśmy pamiętać o monitorowaniu mediów. Dzięki temu będziemy mieć przysłowiowe oko na wszelkie publikacje związane z naszą marką. Dzięki takim działaniom szybko wykryjemy negatywne komentarze i będziemy mogli się do nich merytorycznie odnieść. W tym miejscu właśnie pojawia się instytucja eRzecznika, którego jednym z zadań jest właściwa reakcja na zachwiania wizerunkiem naszego brandu. Pamiętajmy, że negatywne publikacje rozchodzą się znacznie szybciej niż te pozytywne, dlatego tak istotna jest w tym przypadku szybkość działania.

E-Rzecznik na straży wizerunku

Powołanie internetowego eRzecznika, który w imieniu marki może prowadzić  rozżalonymi użytkownikami dialog jednocześnie, to doskonały sposób na wyciszenie negatywnych emocji. Jeśli takie działanie jest dodatkowo wspiera śledzeniem reakcji i natychmiastowymi odpowiedziami, to mamy ogromne szanse, żeby kryzys wizerunkowy w sieci zdusić na etapie jego powstania.

Ponadto funkcja eRzecznika jest przypada również w innym zakresie zadań. Poza tym, że podnosi prestiż naszej oferty udzielając eksperckich odpowiedzi, to równocześnie może odpowiednio reagować na nieprawdziwe komentarze i informacje rozpowszechniane na przykład przez konkurencję. W ten sposób niwelowane są sytuacje, które pozostawione bez reakcji mogą prowokować wybuch kryzysu.

Wydaje się Wam, że Waszej firmie to grozi wizerunkowy problem? Internet jest nieprzewidywalny i fala niepokojącego bejtu wsparta nieprawdziwymi informacjami na temat oferty może w kilka minut doprowadzić do poważnych konsekwencji finansowych dla firmy. Dlatego tak istotny jest monitoring mediów i zaangażowanie e-Rzecznika, który dzięki właściwej reakcji na negatywne komentarze będzie mógł zażegnać kryzys zanim rozpocznie się na dobre.

Agencja marketingowa. W czym może pomóc?

Podstawą zaistnienia przedsiębiorstwa na rynku jest nie tylko dobre zaplecze produktów i usług, ale również odpowiednio dobrany i prowadzony marketing. Tak naprawdę bez niego nie ma szans na sprzedanie nawet najlepszego produktu, ponieważ nikt nie dowie się o jego istnieniu. Jeśli więc zamierzamy otworzyć firmę, to marketing powinien być sporym elementem naszego planu. Zaplanowanie go na samym początku jest bowiem niezwykle rozsądnym rozwiązaniem i przepustką do sukcesu.

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

Nie każdy przedsiębiorca ma smykałkę do skutecznej, interesującej reklamy i wielu musi posiłkować się pomocą z zewnątrz. Budowanie pozytywnego wizerunku jest trudne, szczególnie jeśli dopiero rozpoczynamy swoją działalność, albo też zaniedbaliśmy ten aspekt rozwoju naszego przedsiębiorstwa. Czym może się więc w naszym imieniu zająć dobra agencja marketingowa?

  • stworzeniem strony internetowej,
  • stworzeniem sklepu internetowego,
  • zbudowaniem kampanii w mediach społecznościowych,
  • projektem graficznym naszej oferty,
  • marketingiem szeptanym,
  • marketingiem bezpośrednim.

Oczywiście oferty agencji marketingowych mogą się od siebie znacznie różnić. Jednak ich wspólnym zadaniem jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, która zgłosiła się do współpracy z nimi.

Niezwykle ważny jest sposób działania takiej agencji. Powinna być nastawiona przede wszystkim na elastyczne rozwiązania i dobrą komunikację, która jest podstawą do odpowiednio przeprowadzanej współpracy. Jak jednak wybrać odpowiednią firmę zajmującą się marketingiem? Nie jest to zadanie proste, ale zdecydowanie realne do wykonania. Pierwszą rzeczą powinno być zasięgnięcie opinii od klientów danego przedsiębiorstwa, ponieważ to one budują pierwszy obraz, w jaki warto się zagłębić.

Kolejną rzeczą powinna być ocena kontaktu z osobą z wybranej agencji. Jeśli będzie on szybki i komfortowy dla obu stron, to można przejść do kolejnego kryterium – istnienia dobrego portfolio. Jeśli możemy takie portfolio zobaczyć, a jednocześnie usłyszeć różne rozwiązania odnośnie do naszych potrzeb to znak, że agencja, do której się zgłaszamy, jest elastyczna i kreatywna, a to akurat bardzo dobrze o takiej agencji świadczy. Jest tak dlatego, że sztywne rozwiązania marketingowe zwyczajnie nie zdają rezultatu w świecie, gdzie absolutnie wszystko się zmienia i czasem te zmiany zdają się pojawiać nagle i bez żadnej zapowiedzi.

Jak powinna przebiegać współpraca z dobrą agencją reklamową?

Pierwszym krokiem, zaraz po wybraniu konkretnej agencji marketingowej, jest zaplanowanie jej działania – krok po kroku. Oczywiście można zostawić jej absolutnie wszystko. Jednakże przy takim rozwiązaniu trudno będzie nam egzekwować efekty, o których wcale nie wspomnieliśmy jej na początku współpracy. Bardzo ważne więc jest wyartykułowanie swoich potrzeb i celów, jakie mają zostać osiągnięte w umówionym terminie. Jeśli więc podejmujemy współpracę z agencją marketingową, warto mieć – chociażby w głowie – nakreślony plan jej działania lub chociaż wspomniane cele.

Agencja reklamowa to jednak nie tylko działanie w celu osiągnięcia założeń i nie tylko według sztywnych wytycznych. Podstawą jest oczywiście dbanie o dobry wizerunek firmy, ale i spójność i konsekwencję pokazywania firmy w świecie mediów. Ukazywanie wartości firmy, jej pozytywnych cech i oferowanych produktów muszą być dobrze zaplanowane, spójne i właściwie rozłożone w czasie, aby konsumenci nie poczuli się ani zarzuceni ogromną ilością informacji, ani nie zdążyli zapomnieć o firmie między kolejnymi akcjami agencji marketingowej.

Jeśli więc współpraca z konkretną agencją marketingową ma przebiegać prawidłowo, warto być z nią w stałym kontakcie, co jest podstawą sukcesu. Dzięki takiej współpracy oszczędzimy nie tylko czas i pieniądze, ale również ogromną ilość zmartwień i stresów, których przy prowadzeniu własnego biznesu raczej nigdy nam nie zabraknie. Warto postawić na doświadczenie i profesjonalizm firmy zewnętrznej, która zna się na tym, co robi. W dzisiejszych czasach dobre oddelegowanie obowiązków i konkretnych zadań jest niezwykle istotne, także więc i rola agencji marketingowej może być kluczowa w zaistnieniu i utrzymaniu się firmy na rynku.

Dlaczego potrzebujesz monitoringu mediów?

Internet i mass media roztaczają przed markami nieograniczone możliwości w kwestii kreowania działań promocyjnych. Popularność firmy przy odpowiednich nakładach finansowych w reklamę możemy współcześnie zbudować właściwie w kilka dni. Jednak działa to też w drugą stronę i równie szybko, jak możemy zdobyć zainteresowanie, możemy też zostać ofiarami negatywnych opinii o naszej marce. W zapobieganiu rozprzestrzeniającej się fali hejtu mogą okazać się niezwykle przydatne narzędzia do monitoringu mediów.

 

Monitoring mediów wykorzystywany jest nie tylko w prowadzeniu regularnych kampanii marketingowych. Stosujemy go również w przypadku prowadzenia działań, z wykorzystaniem eRzecznika.

Zastanawiacie się czym w ogóle jest monitoring? W skrócie to po prostu obserwowanie treści, które pojawiły się na temat naszej marki. Do wszystkich materiałów mamy dostęp w jednym panelu, zyskujemy, wiec czas, który w przypadku ewentualnych kryzysów wizerunkowych jest najcenniejszy. Dlaczego jeszcze potrzebujecie monitoringu mediów?

Poznaj swoją markę

Takie działanie pomaga nam budować świadomą i silną markę. Dzięki śledzeniu wszystkich wzmianek i opinii pojawiających się na temat naszej firmy możemy lepiej poznać nasze mocne strony oraz  zrozumieć błędy i niedoskonałości. To kluczowa wiedza na etapie budowania strategii rozwoju firmy.

Szept, który zamienia się w krzyk sukcesu

Monitoring mediów jest też bardzo przydatny w działaniach z zakresu buzz marketingu. Internet pełen jest pytań i próśb o porady i polecenia. Mogą być one są świetną okazją do zaprezentowania oferty, a tym samym zwiększenia efektywności sprzedażowej.

Mierz efekty

Monitoring mediów to też ważne narzędzie marketingowe, pomagające mierzyć efektywność poszczególnych kampanii. Dane dostępne za sprawą popularnych narzędzi dostarczą informacji o tym, które naszych treści są chętnie udostępniane przez innych użytkowników oraz który z kanałów będzie najbardziej skuteczną formą promocji wspierające sprzedaż.

Jakie zadania ma eRzecznik?

eRzecznik w dzisiejszych czasach jest wsparciem dla firm. Jest to osoba, która jest “twarzą” marki w świecie wirtualnym, nie ukrywająca się ze swoją działalnością mająca na celu komunikację w sieci z obecnymi oraz potencjalnymi klientami.

Kim jest eRzecznik?

Kim ogólnie jest eRzecznik już wiemy. Warto dowiedzieć się szczegółowo kim tak naprawdę może być taka osoba. Może to być człowiek wynajęty specjalnie z zewnątrz do współdziałania z klientami. W takiej roli może wystąpić również influencer, który będzie miał oddane grono obserwatorów, itd. To tylko od firmy zależy kim tak naprawdę będzie ten człowiek. Ważne! Do tej roli należy wynająć osobę o nieposzlakowanej opinii, która nie będzie w stanie zniszczyć wypracowanego starannie wizerunku naszej marki.

Kampania eRzecznika teoretycznie

Jak powinna przebiegać komunikacja eRzecznika z klientami? Przede wszystkim sprawnie. Nigdy nie można bagatelizować sygnałów, jakie docierają do danej osoby z sieci. Fora, blogi, maile, media społecznościowe – zadaniem eRzecznika jest odbieranie i reagowanie na sygnały dochodzące do niego z różnych miejsc. Jak więc widać taki człowiek musi się również wyróżniać biegłą znajomością internetu i jego narzędzi. W dużej mierze działania eRzecznika skupione są na buzz marketingu – popularnych szeptankach.

Kampania eRzecznika w praktyce

Prowadzenie kampanii – komunikacji z klientem składa się z trzech etapów: analizy, przygotowania i działania.

Analiza to poznanie samej marki, specyfiki branży oraz konkurencji, która jest nieodzowny elementem prowadzenia działalności. Główna analiza skupia się na internecie, aczkolwiek nie może pomijać również świata rzeczywistego. Nie można zapomnieć, że eRzecznik w dużej mierze skupia się na słabościach firmy, które są sygnalizowanie ze strony klientów.

Przygotowanie kampanii jest bardziej złożonym działaniem, gdzie ważnym elementem jest chociażby przygotowanie starannego awatara eRzecznika. Działając w imieniu marki eRzecznik komunikuje się z administratorami forum, gdzie zamierza prowadzić swoją działalność ustalając warunki współpracy. Pamiętajmy, że wszystkie działania prowadzimy jawnie. Nie tylko fora, ale także media społecznościowe znajdują się na celowników internetowego rzecznika danej marki.

Działanie obejmuje monitoring odpowiednich fraz, jakie mogą być związane z daną firmą. eRzecznik może bezpośrednio odpowiadać klientom na zadane przez nich pytania, sugestie, reklamacje na dwa sposoby. Pierwszy z nich to odpowiedź bez autoryzacji (zgody szefa danej marki). Druga odbywa się z autoryzacją, po uzgodnieniu z marką. Dobry eRzecznik nigdy nie pozostawia danego wątku i zawsze reaguje na czas, jeżeli pojawiają się dodatkowe pytania lub inne wypowiedzi.

Marka regularnie otrzymuje sprawozdania, raporty z przeprowadzonych działalności. Dzięki temu każdy zleceniobiorca będzie wiedział jak kampania eRzecznika wpłynęła na jego wizerunek i korzyści.

Specjalista w branży

Żeby móc jednak działać przykładowo jako przedstawiciel marki sportowej, marki kosmetycznej, czy nawet jako miłośnik książek należy mieć odpowiednią wiedzę w danym temacie. eRzecznik musi być specjalistą w danej branży, aby móc swobodnie działać i wypowiadać się w danym temacie. Jednym z działań takiej “twarzy” w sieci jest prowadzeniem bloga firmowego. Przy czym musi być to systematyczne prowadzenie strony www, dzięki czemu klienci będą wiedzieć, że będą się tutaj zawsze pojawiać jakieś treści związane z danymi produktami/usługami firmy lub chociażby interesujące wiadomości związane z branżą w jakiej działa firma. Nie zapominajmy również o tym, że prowadzenie bloga pomaga również w przypadku pozycjonowania danej strony.

Czy kampanie eRzecznika, może prowadzić agencja, czy powinna to robić firma (sama dla siebie)?

Koszty utrzymania i płacy pracownika stale rosną. Z ostatnich zapowiedzi wynika, że będą rosły także w najbliższych latach. Wybór pomiędzy agencją a własnym pracownikiem, często jest wyborem, wiążącym się z koniecznością obniżenia kosztów takiej współpracy. Dla bardzo małych firm, najlepszym rozwiązaniem pozostaje oczywiście współpraca z wykwalifikowaną agencją. Pozwala ona na ustalenie budżetu marketingowego na kampanię eRzecznika i brak zmartwień dużymi, dodatkowymi kosztami. Wydatki na pracownika, także można zaplanować, ale są one znacznie wyższe. Trzeba również pamiętać o tym, że znalezienie wykwalifikowanego fachowca, zmusi Twoją firmę do poniesienia jeszcze większych kosztów. Inaczej to wygląda, gdy przydziela się te zadania jednemu z szeregowych pracowników. Trzeba jednak mieć na względzie, że brak jego przygotowania marketingowego, może przynieść niepożądane skutki w komunikacji z klientami w sieci.

Agencja, czy szeregowy pracownik?

Bardzo Często, podstawowym błędem popełnianym przez małe firmy jest przydzielanie obowiązków eRzecznika, jednemu z niewykwalifikowanych pracowników. W konsekwencji, prowadzi to do niesprawnej komunikacji w sieci, a w najgorszym wypadku- do kryzysu wizerunku firmy. Dokonując wyboru, pomiędzy agencją a szeregowym pracownikiem, któremu brak przygotowania marketingowego, może i nawet oszczędzamy czas, ale z pewnością nie pieniądze. Taki pracownik wykonuje nowe obowiązki w zwykłych godzinach pracy, ale z pewnością nie zapewni całodobowej opieki i profesjonalnego wykonania. Ponadto, wyposażenie go w niezbędny sprzęt, także może być kosztowne.

Przechodząc do konkluzji, warto zauważyć, że poniesienie większych nakładów nie zawsze idzie w parze z jakościowym wykonaniem. Lepsze zagospodarowanie czasu pracy, również nie musi zwiększać efektywności pracownika, który po prostu nie jest przygotowany do nowej roli. Poniesienie dodatkowych kosztów szkoleniowych, może przynieść korzyści, ale czy ogólne koszty całego przedsięwzięcia są tego warte?

Własny specjalista, a współpraca z agencją?

Specjalista z dziedziny marketingu i wykwalifikowany eRzecznik, może przynieść każdej firmie wiele dobrego. Jego zdolności, wykorzystane w dobry sposób i skupienie jego uwagi na najważniejszych działaniach marketingu szeptanego, powinny przynieść zauważalne zyski. Jest on jednak tylko jedną, małą cząstką, której działalność często nie jest w stanie wychwycić wszystkich komentarzy i wpisów na forach dyskusyjnych. Nawet wtedy, gdy daje temu radę, to nie jest zobligowany do pracy 24/7, co mogą wykonać za niego jego agencyjni koledzy.

Trzeba pamiętać, że ciągły monitoring forów dyskusyjnych i mediów społecznościowych, oraz błyskawiczna reakcja na wpisy dotyczące Twojej firmy, jej produktów i usług, są konieczne do wykonywania 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Nie można pozwolić sobie na urlop, czy nawet wolny weekend. To często szybkość reakcji ma kluczowe znaczenie i może być najważniejszą przyczyną w zapobieganiu nieprzychylnym wpisom.

Zatrudnienie własnego pracownika, który zna Twoja firmę od podszewki, może przynieść miarodajne wyniki. Nie można od niego oczekiwać reakcji w każdy dzień w tygodniu, na każdy jeden wpis. Jego wyniki dla niektórych mogą być wystarczające, ale żeby zapewnić sobie stałą opiekę, warto przynajmniej wspomóc jego zwykłą działalność, współpracą z agencją. Takie skorelowanie wspólnych działań powinno przynieść wyniki. Pozostawiając własnego pracownika na czele kampanii i powierzając mniejsze zadania jego agencyjnym kolegom- to chyba najwłaściwszy sposób prowadzenia kampanii eRzecznika.

Alternatywą zawsze pozostaje budowa dużego zespołu marketingowego, ale to niesie za sobą niezwykle wysokie koszty, którym małe firmy nie są w stanie podołać.

Kampania eRzecznika to nie praca na etat. To praca 24/7, którą warto powierzyć agencji. Z drugiej strony, posiadanie w kadrze wykwalifikowanego specjalisty nie jest złym pomysłem. Ich wspólna działalność na rzecz Twojej firmy, powinna przynieść najlepsze i miarodajne wyniki.

Ekspert online (eRzecznik) a budowanie pozytywnej opinii o marce

Funkcja eRzecznika staje się w ostatnim czasie ważnym narzędziem marketingu internetowego. Najbardziej prestiżowe marki robią wydarzenie z zatrudnienia własnego eksperta online. Stało się to modne i co najważniejsze skuteczne. Jak zatem eRzecznik wpływa na budowanie pozytywnej opinii o marce?

Kim jest eRzecznik?

Praca eRzecznika polega na reprezentowaniu danej marki czy instytucji w Internecie. Do jego obowiązków należy odpowiadać na wszystkie pytania użytkowników sieci, dotyczące reprezentowanego przez niego podmiotu. Powinien on systematycznie i skutecznie monitorować wszelkie obszary, gdzie mogą pojawić się wątki dotyczące reprezentowanej przez niego marki. Oprócz odpowiadania na pytania i prowadzenia dyskusji, eRzecznik powinien także odpowiadać na emaile od konsumentów.

Gdzie szukać eRzecznika?

Osoba eRzecznika powinna skupiać w sobie kompetencje z dwóch obszarów. Pierwszy z nich dotyczy swobodnego poruszania się w Internecie i znajomości najnowszych trendów z nim związanych. Doskonała znajomość mediów społecznościowych i forów internetowych do podstawa. Drugim obszarem, gdzie eRzecznik powinien być ekspertem jest branża, w której będzie działał. Jej dobra znajomość daje gwarancje szybkiego i prawidłowego działania. W przypadku, gdy eRzecznik pracował wcześniej w danej branży, powinien odbyć odpowiednie szkolenie medialne.

Budowanie pozytywnej opinii

Ogromną zaletą pracy eRzecznika jest bezpośredni kontakt z konsumentami. Oczywiście mowa tu o kontakcie wirtualnym. Ekspert online działa oficjalnie pod swoim nazwiskiem, jako przedstawiciel danej marki. Jego wpisy są czytane przez setki czy tysiące internautów, dlatego tak ważna jest znajomość branży oraz profesjonalne komunikowanie się. Odpowiednie prowadzenie dyskusji i fachowe odpowiedzi będą niewątpliwie zbliżać konsumentów do marki, a także ocieplać jej wizerunek.

Ekspert online zawodem przyszłości?

Wydaje się, że nieustanny rozwój sieci i technologii z nią związanych będzie wpływać pozytywnie na pozycję eRzecznika na rynku pracy. Ilość spraw rozwiązywanych online, częstotliwość korzystania z mediów społecznościowych czy sklepów internetowych sprawi, że eRzeczników będzie coraz więcej. Zatrudnienie takiej osoby będzie domeną już nie tylko dużych korporacji, ale także mniejszych firm. Pozwoli to poprawić ich wizerunek i zbliżyć konsumentów do siebie.

Czy e-rzecznik powinien być kobietą czy mężczyzną?

W dobie coraz większego znaczenia mediów elektronicznych, znacznie rozszerzyło się pole do działania w marketingu internetowym. Jednym z jego narzędzi jest funkcja e-rzecznika. Czy jego płeć w erze powszechnego równouprawnienia ma jakieś znaczenie? Zastanówmy się.

eRzecznik to nowoczesne narzędzie marketingowe

Kim właściwie jest e-rzecznik? Jest to nowoczesne narzędzie, wykorzystywane w marketingu internetowym. Służy do promocji danej marki i wzmacniania jej wizerunku. Głównym obszarem jego działania są fora internetowe, portale społecznościowe, portale branżowe – słowem wszystkie miejsca, na których można napotkać wpisy dotyczące konkretnej marki. E-rzecznik powinien odpowiadać na wszelkie komentarze, pytania i wątpliwości konsumentów. Co ważne, jego wpisy będą widoczne dla ogółu internautów, dlatego powinny być wyważone i w pełni profesjonalne.

No dobrze, ale właściwie co do tych wszystkich działań ma jego płeć? Na pierwszy rzut oka sama kwestia wydaje się dość absurdalna, bo przecież obecnie wszyscy się mogą znać na wszystkim i nikt by nie chciał powrotu do XIX-wiecznych podziałów społecznych. Pomyślmy jednak trochę głębiej, czy aby na pewno nie jest to ważny temat?

Kobieta czy mężczyzna?

Wydaje się, że w większości branży płeć e-rzecznika pozostaje właściwie bez znaczenia. Ale jednak nie we wszystkich. Weźmy dwa przykłady: motoryzacja i kosmetyki. Czy lepiej, gdy markę motoryzacyjną reprezentuje mężczyzna a kosmetyczną kobieta? Można spróbować przyjąć taką tezę. Gdy na pytania i uwagi internautów, dotyczącymi np. części samochodowych będzie odpowiadał mężczyzna, wzbudzi on wśród innych mężczyzn, którzy w większości interesują się tą branżą, więcej zaufania, niż ewentualna kobieta na tym samym stanowisku. Analogicznie można zakładać, że bardzo podobna sytuacja w drugą stronę miałaby miejsce w branży kosmetycznej.

Zatrudnienie e-rzecznika to bardzo poważna decyzja. Należy wcześniej rozważyć wszystkie „za i przeciw” i jeśli się na to zdecydujemy, to najlepiej skonsultować się z jedną z profesjonalnych agencji marketingowych. Funkcję tą powinna pełnić osoba będąca ekspertem w danej branży, a przy tym swobodnie poruszająca się w internetowych obszarach opinii. Jest pewne, że profesjonalne działania e-rzecznika podniosą splendor marki i zbliżą do niej konsumentów, dodatkowo przyciągając nowych.